Wednesday, August 5, 2015

Escalator dan Stroller mengundang bahaya buat anak dan si pembawa (untuk parents)

Assalamualaikum semua dan Hi,

Kalau tengok title kat atas tu... Rasanya ibu bapa yang ber'stroller' atau sesiapa yang pernah menolak kerusi roda pasti pernah terkena dengan kejadian yang pernah saya alami ni... Kalau tak pernah... "Alhamdulillah'... Semoga sikap baik tu berkekalan....

So disebabkan perkara2 begini sering berlaku pada saya dan kat depan mata saya... Rasanya patut saya catitkan 'concern' saya ini dalam blog... dengan harapan ~~ dapat kita perbaiki diri ~~~

Bagi parents yang memang gunakan stroller, bila mereka pergi shopping mall, kebanyakkannya akan tend to use the elevator ataupun lif... iyalah kan... sebabnya... ada sesetengah mall tak izinkan stroller naik escalator.. akan ada palang ditengah-tengah escalator... macam gambar kat bawah ni *yang kotak merah tu*





Lagipun escalator tersangat lah bahaya dan berisiko kalau kita bawa naik atau turun stroller menggunakan escalator... Ada kejadian2 yang kita mungkin tahu dan mungkin tak tahu yang banyak dikongsi dalam internet tentang accident2 melibatkan escalator dan stroller...

Saya kongsikan satu kisah yang dapat tarik perhatian saya...
Info ini saya ambil di website

http://www.coolbuster.net/2015/04/mom-takes-baby-stroller-on-escalator-sm-aura.html

Cuba anda tonton video tentang kejadian yang melibatkan seorang ibu yang sedang minta pertolongan, orang-orang yang cuba untuk menolong dan paling sedih untuk didengar bila kita dengar jeritan kesakitan anak tersebut....


Ye saya pun rasa ngeri dan kesian dengan anak tu... ramai yang tonton video ni akan salah kan ibubapa atau security mall tersebut....

TAPI kita perasan tak yang sebenarnya perbuatan endah tak endah kita juga boleh jadi penyebab kejadian ini berlaku....

Kisah saya:-

Saya seorang yang self-employed so disebabkan masa saya yang sangat flexible saya bantu jaga 2 anak sedara saya...yang si abang dah berumur 7 tahun dan yang adik pula dan berumur 1 tahun 5 bulan... Kejadian yang sama berulang pada saya dari umur si abang 2 tahun dan kini adik dia pula...
Bila berjalan ke shopping mall terutamanya.. saya prefer untuk gunakan stroller...
So, selalunya saya akan lepaskan orang lain yang sampai dulu untuk naik lif... tapi ada ketikanya saya akan sampai dulu di hadapan lif... Malangnya bila lif dah sampai level saya dan akan pergi arah yang saya nak tuju... akan sentiasa ada orang-orang yang ambil tak endah tentang kehadiran stroller... sedangkan mereka semua datang kemudian dari saya... Disebabkan perkara tersebut adakalanya saya terpaksa buat keputusan untuk gunakan escalator....

Saya harap sesiapa yang membaca artikel ini dapat kongsikan bersama dengan semua orang...
Dengan harapan setiap individu tu dapat mengambil langkah yang sepatutnya bila berhadapan dengan situasi sebegini...

Mungkin ada yang akan kata 'Alah, bukan masalah kitapun, pandai-pandai la nak hidup, siapa cepat dia dapat', ingat satu je... kita belum lagi jadi ibubapa... tapi suatu hari nanti mungkin kita yang akan terkena...
Tapi masa tu dah tak berguna sebab generasi akan datang akan belajar dengan apa yang kita buat sekarang... Kalau kita tak mulakan sekarang siapa lagi?

P/S: lepas tengok video ni seriau.... harap sangat semua individu dapat hormat setiap orang... selagi masalah ni ada... sanggup rasanya lipat stroller dari tingkat atas sampai kebawah... biar penat asal anak2 sedaraku selamat...


Tulus Dariku,
Huda Garib

No comments:

Post a Comment